Preskočiť na obsah
Domovská stránka » Čítajte » Igor Axamít: Delegovanie povinností je vec, pri ktorej musí majiteľ firmy myslieť inak

Igor Axamít: Delegovanie povinností je vec, pri ktorej musí majiteľ firmy myslieť inak

    Financie a delegovanie povinností medzi zamestnancami sú témy, ktoré sú pre majiteľov a majiteľky firiem kľúčové. „Kedy som mohol služby biznis kouča využiť pred niekoľkými rokmi z pozície majiteľa grafického štúdia, určite by som potreboval poradiť práve v týchto dvoch témach,” hovorí Igor Axamít, ktorý podnikal 17 rokov.

    Práve delegovanie povinností je téma, ktorú teraz rieši ako certifikovaný kouč a svojich klientov a klientiek sa pýta aj túto otázku: Keby som odišiel na pár týždňov na dovolenku, zvládli by to vo firme bezo mňa? Ako facilitator organizuje a vedie tzv. Boardy, kde sa na pravidelných stretnutiach piatich až ôsmych podnikateľov navzájom vymieňajú skúsenosti z podnikania. Vedia jeden druhému poradiť práve na základe skúseností zo svojej vlastnej firmy.

    Firma nevie opustiť nás

    Keď riešia delegovanie povinností, je dôležité i to, či vôbec podnikateľ chce vybudovať firmu, ktorá po rokoch bude fungovať bez neho. Je to niečo podobné, ako keď rodičia nechcú, alebo sa boja zložiť pomocné kolesá z bicykla svojho dieťaťa. „Paradoxom je, že sme si vytvorili nie firmu, ktorú by sme my nevedeli opustiť, ale tá firma nevie pustiť nás.“

    Pri delegovaní povinností je problém najmä v myslení podnikateľa. „Myslíme si, že zamestnanec úlohu nezvládne, že ju pokazí, do delegovania sa vtesná strach. A naopak. Treba si vedieť aj úprimne povedať, čo sú moje slabé stránky, čo sú úlohy, ktoré ma bavia ako majiteľa firmy a ktoré naopak nie. A buď tie moje slabé stránky za mňa niekto vo firme vie urobiť, alebo si takého človeka musím nájsť,“ hovorí Igor Axamít.

    Delegovať neznamená zbaviť sa niečoho, čo ma nebaví

    Delegovať neznamená zbaviť sa niečoho, čo ma nebaví, hovorí Axamít. “Áno, na jednej strane by som si ako šéf mohol a mal dovoliť delegovať aktivity, ktoré ma nenapĺňajú na iného zamestnanca, ale to je len jedna stránka celého,” vraví a pripomína podstatne dôležitejší fakt: „Často ide o aktivity, ktoré ani neviem robiť dobre a pre zamestnanca by to mala byť výzva – urobiť to za mňa, lebo to vie robiť lepšie. Ten zamestnanec môže spočiatku robiť aj chyby, s tým sa musí majiteľ zmieriť. Časom to však môže robiť lepšie ako ja.“

    Delegovanie povinností je jedna z tých zručností podnikateľa, ktorú sa učia, resp. o ktorých debatujú podnikatelia na Boardoch. Raz mesačne zdieľajú svoje skúsenosti z podnikania a často práve na príklade ostatných, vedia riešiť problémy vo vlastnej firme. „Máme jedného člena, ktorý išiel do Boardu s tým, že chce delegovať určité povinnosti a chce sa viac venovať strategickým veciam. Trvalo to takmer rok, lebo zodpovedné delegovanie má svoj proces. Na zamestnanca nemôžete len tak zhodiť zodpovednosť. Musí ju chcieť prevziať. On po nej na jednej strane túži, ale odtiaľ- potiaľ. Tiež sa môže oprávnene pýtať čo mu to prinesie. Vďaka Boardu je v ďalšom vývojom stupni, posúva sa ďalej. Posúva sa k tomu, že sa chce ešte viac odtrhnúť. Jednoducho, podarilo sa to. Má kapacitu rozvíjať svoj biznis.“

    Prokrastinácia nie je len negatívna

    Medzi často používané slová súčasnosti patrí práve slovo prokrastinácia. Veď sa hovorí, čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj na zajtra. Igor Axamít pripomína:  „Time management sa mení, už to nie je len o tom vyvažovaní osobného a pracovného života, ale skôr by som povedal, že už hovoríme viac o energy managemente, ako o time managemente. Človek si musí uvedomiť, kedy je produktívny, kedy má najviac energie. Kedy si má do programu zaradiť pracovné stretnutia a kedy odpisovať na maily.“  

    „Aby sme sa niekam pohli, musíme vystúpiť zo stereotypu, potrebujeme vystúpiť z komfortnej zóny. Lenže, niekedy je tento krok taký veľký a ťažký, že prichádza prokrastinácia. Zamestnám sa množstvom iných, menej dôležitých aktivít.“ Igor Axamít však dodáva, že nevníma prokrastináciu, vyhýbanie sa niečomu, vždy len za výsostne negatívny jav. To by mohlo platiť napr. v kreatívnych povolaniach, kde produktivita u mnohých prichádza s blížiacim sa deadlinom/termínom odovzdania.


    Biznis kouč pripomína, že človek nie je výkonný celých osem hodín. A najmä pri témach ako vyhorenie, prokrastinácia, strata motivácie sa opäť dostáva do popredia nezastupiteľná úloha lídra v spoločnosti, vo firme. „Často preberaná téma medzi podnikateľmi je nefinančná motivácia zamestnancov. A to je veľká téma. Najlepšia voľba je sadnúť si so svojim zamestnancom a vedieť o ňom čo najviac. V princípe, všetci potrebujeme individuálnu motiváciu, lebo každá generácia je motivovaná niečím iným.“

    Všetci si odpovedáme na otázky, čo mi prinesie to, keď prekročím svoju komfortnú zónu, keď zapracujem na svojej prokrastinácií. Naučím sa niečo nové? Som dostatočne motivovaný? Oplatí sa mi to vôbec? Facilitátor a biznis kouč prízvukuje: „Ak sú odpovede negatívne, ak sa vyhýbam tomu, aby som prekročil komfortnú zónu, tak asi je to potom nesprávny smer.“